2 min Leestijd

Everyone’s a winner

Zondag is het weer zover; de créme de la créme komt bijeen voor de jaarlijkse uitreiking van de Oscars. Mijn persoonlijke favoriet? Manchester by the Sea of nee Lion of toch Moonlight…. Anyhow, ik maak me geen illusies en verwacht dat La La Land er met alle beeldjes van door zal gaan. Sneu voor de anderen? Niet echt, alle genomineerden ontvangen namelijk een goodiebag ter waarde van ruim 100.000 dollar. Say What?! Zo bevat de goodiebag onder meer een minivakantie naar een giga ranch in Californië, een lang weekend naar een luxe spa en een 14-karaats yoga armband – want tja als A-list Hollywoodster kan je natuurlijk niet in een downward facing dog worden aangetroffen zonder de nodige glitter and glam. Saillant detail; de goodiebag van vorig jaar was maar liefst 232.000 dollar waard!

Zo’n goed gevulde goodiebag heeft verder geen aanvulling nodig, zo vonden de organisatoren van de Oscars. Vorig jaar traden zij daarom op tegen Distinctive Assets – een entertainment marketing agency dat gespecialiseerd is in “celebrity placement” a.k.a. het promoten van producten via giftbags voor celebrities – die ook tasjes uitdeelde aan de genomineerden. Distinctive Assets noemde hun giftbags de “Everyone Wins at The Oscars®! Nominee Gift Bags” en “Everyone Wins Nominee Gift Bags in Honor of the Oscars®”. Die met een waarde van 220.000 dollar inderdaad vrij winning waren.

De organisatoren van de Oscars vonden dat hiermee inbreuk werd gemaakt op hun merk “The Oscars”. Mensen konden immers denken dat de tasjes van de Oscar organisatoren afkomstig waren. Hier waren ze gezien de inhoud – borstvergrotingen, vibrators en wiet verdampers – niet echt blij mee. Ze suede Distictive Assets en vorderde een verbod op de tasjes, vergoeding van hun schade én vanwege de “exceptional case” afdracht van drie (!) keer de winst die Distictive Assets had gemaakt met de goodiebags. Oeps…

Tot een rechtszaak kwam het uiteindelijk niet. De organisatoren van de Oscars waren bereid om te schikken als Distinctive Assets zou beloven nooit meer het Oscar merk te gebruiken en voortaan bij het noemen van hun goodiebags een vette disclaimer zouden opnemen. Distinctive Assets ging hiermee akkoord en biedt ook dit jaar weer, een weliswaar wat vreemde maar dik gevulde not official Oscar goodiebag aan. Want hé everyone’s a winner!

24 februari 2017 - Merkenrecht

About Merel Teunissen

Merel Teunissen advocaat

Merel is pragmatisch en denkt graag met haar cliënten mee om tot een snelle oplossing te komen. Merel adviseert, contracteert en procedeert in de meest uiteenlopende kwesties op het gebied van media-, auteurs-, merken, en privacyrecht.

Om te bewijzen dat het recht absoluut niet saai is startte Merel in 2014 de blog Rechtbuigen.nl. Hier blogt zij met een frisse blik over juridische topics.

Verder doceert Merel het vak recht aan de Theaterschool in Amsterdam en is redactielid bij Mediaforum een tijdschrift over media- en communicatie recht.

Meer over Merel Teunissen