3 min Leestijd

Freaky kinder kopjes

Een webshop vol met mokken van andermans kinderen? Jup, het bestaat. De webshop Koppie Koppie verkoopt mokken met daarop foto’s van kinderen die door hun pappies en mammies online zijn gezet. Zónder hun toestemming wel te verstaan. Wie doet nou zoiets?!

Nou, De Correspondent. En als je deze webshop net zo shocking vindt als ik dan is hun plan in ieder geval geslaagd. Bij De Correspondent vroegen ze zich namelijk af hoe je mensen duidelijk kunt maken dat ze wél iets te verbergen hebben. Door een foto in een wel heel andere context te plaatsen dan ze bedoeld waren, zo luidde hun conclusie. Zo gezegd zo gedaan: ze plukten wat kinderfoto’s van fotowebsite Flickr en plaatsten die op een mok die ze vervolgens aanboden in een webshop.

Op Flickr kunnen foto’s van verschillende licenties worden voorzien. De ouders in kwestie hadden allen voor een licentie gekozen die het mogelijk maakte de foto’s commercieel te gebruiken. En tja, dan zijn de wonderen de wereld nog niet uit en staat je badderende dochter inclusief badeend ineens op een mok, tussen vele andere kids, in een webshop.

Oké point taken: stel je foto’s van je lieftallige kroost niet zomaar ter beschikking voor hergebruik. Waar ze bij De Correspondent even geen rekening mee hadden gehouden is dat je ook nog zoiets hebt als het portretrecht en het privacy belang van al die knappe kopjes (sorry, die kon ik niet laten). Hier werd De Correspondent dan ook fijntjes op gewezen.

Via de licentie op Flickr hebben de ouders misschien wel aangegeven dat de foto’s commercieel gebruikt mogen worden maar daarmee is het portretrecht van de kids nog niet overboord gegooid. Een portret mag namelijk niet gepubliceerd worden als de geportretteerde daartegen een redelijk belang heeft. In het geval dat een portret gebruikt wordt om spullen te verkopen kan je ervan uit gaan dat er een redelijk belang aanwezig is en kan de geportretteerde (in dit geval zijn ouders) hiertegen bezwaar maken.

Daarnaast moet je met zo’n kindermokken webshop ook iets met de privacybelangen van al die humpies. Door mokken met foto’s te verkopen verwerk je namelijk persoonsgegevens. Doordat je van de foto’s het ras van de kleintjes kan afleiden betreft het hier bijzondere persoonsgegevens. En die mag je alleen gebruiken wanneer je hiervoor uitdrukkelijke toestemming van de ouders hebt. Die is hier niet gegeven en daarom kan de mokken webshop juridisch gezien niet door de beugel.

De kans dat de mannen van De Correspondent voor de rechter worden gesleept is echter niet zo groot; de opgeschrikte ouders reageren namelijk verbazingwekkend relaxed. Verwijderingsverzoekjes gaan gepaard met bedankjes wegens de “koude douche”.

Dat Koppie Koppie juridisch gezien niet helemaal in de haak is weerhoudt De Correspondent er niet van door te gaan met de actie. Er bestaan zelfs plannen de webshop internationaal uit te rollen. Want qua privacybesef is het niet alleen in Nederland kommer en kwel… Ik ben benieuwd!

About Merel Teunissen

Merel Teunissen advocaat

Merel werkt voor cliënten in de cultuur, de tech en media industrie – met name de film- en televisiebranche. Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringspartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

Meer over Merel Teunissen