1 min Leestijd

Booking.com misleidt consumenten

De hotelboekingssite Booking.com misleidt klanten door op de website te stellen dat er nog slechts één of enkele kamers beschikbaar zijn. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat in haar uitspraak van 24 april 2014.

Booking.com wijst de klant bij het bekijken van een hotelkamer er namelijk op dat er nog slechts enkele kamers beschikbaar zijn, met zinnen als: ‘‘Laatste kans! We hebben nog 1 kamer vrij’’. Volgens de RCC maakt booking.com met dergelijke stellingen niet duidelijk dat het daarbij alleen gaat om het aanbod op de eigen site, en dat er mogelijk wel nog kamers beschikbaar zijn via andere sites of via het hotel zelf. De RCC stelt dan ook dat Booking.com dergelijke uitlatingen van de site af dient te halen om misleiding te voorkomen.

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Booking.com liet in een reactie weten dat met het woord ‘we’ Booking.com wordt bedoeld, en niet het hotel. Volgens hen kan er van misleiding dan ook geen sprake zijn.

De uitspraak van de RCC is nog niet definitief. Booking.com heeft twee weken de tijd om in beroep te gaan.

28 april 2014 - Reclamerecht

About Jaap Versteeg

Jaap Versteeg advocaat

Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren en daarop zorgvuldig actie ondernemen. Hij maakt daarbij gebruik van zijn grote kennis van en ervaring met alle facetten van het contractenrecht, ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht, arbeidsrecht en zaken over onrechtmatige perspublicaties.

Hij brengt langdurige en publicitair gevoelige conflicten voortvarend tot een goed einde.

Jaap heeft een advies- en procespraktijk ten dienste van ondernemingen en culturele instellingen maar ook talent: een groot aantal presentatoren, musici, schrijvers en andere creatieve persoonlijkheden. Jaap vervult verschillende bestuursfuncties in de culturele sector. Verder doceert hij recht aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam (Theaterschool).

Meer over Jaap Versteeg