2 min Leestijd

The Bodyshop is een merk

Het teken MEN’S BODY SHOP is op twee van de drie woorden zowel begripsmatig als visueel en auditief overeenstemmend met het merk THE BODY SHOP. Door gebruik van het teken MEN’S BODY SHOP ontstaat gevaar van verwatering doordat afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen van het merk THE BODY SHOP.

THE BODY SHOP is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in de distributie van hoogwaardige producten voor de persoonlijke verzorging. THE BODY SHOP beschikt over diverse (Gemeenschaps- en Benelux) woord- en beeldmerkinschrijvingen.

MEN’S BODY SHOP is een formule voor mannen, te weten een winkel waarin naast huidverzorgingsproducten en parfums, scheerapparaten en ondergoed voor mannen verkocht wordt. Er is een domeinnaam www.mensbodyshop.nl en de onderneming is in het handelsregister onder de naam ”Men’s Body Shop” ingeschreven. THE BODY SHOP vordert – in het kort – dat iedere inbreuk door MEN’S BODY SHOP op haar merkrechten door het gebruik van het teken MEN’S BODY SHOP gestaakt wordt en gestaakt blijft en vordert overdracht van de domeinnaam.

De voorzieningenrechter te Den Haag oordeelt dat THE BODY SHOP van huis uit beschrijvend is en geen onderscheidend vermogen heeft. Echter, door jarenlang gebruik in Nederland en daarbuiten, waarbij THE BODY SHOP met reclame campagnes stevig aan de weg heeft getimmerd, heeft het merk door inburgering ruimschoots onderscheidend vermogen verkregen. De erkenning door MEN’S BODY SHOP van de bekendheid van het merk onderstreept dit.

THE BODY SHOP en MEN’S BODY SHOP hebben de twee laatste woorden BODY en SHOP gemeen. Het teken ook het teken BODY SHOP heeft door inburgering onderscheidend vermogen gekregen. Het teken THE is niet onderscheidend. Dat geldt ook voor het teken MEN’S voor een

”mannenwinkel”. Het merk THE BODY SHOP en het teken MEN’S BODY SHOP zijn weliswaar niet identiek maar wel (begripsmatig en gedeeltelijk visueel en auditief) overeenstemmend door het gebruik van gelijke en onderscheidende samenstelling van twee van de drie woorden.

Daarnaast dreigt – juist omdat zowel het teken MEN’S BODY SHOP als het merk THE BODY SHOP voor winkels met lichaamsverzorgingsproducten wordt gebruikt – gevaar van verwatering doordat afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen van het merk THE BODY SHOP, aldus de voorzieningenrechter te Den Haag.

Volgens de voorzieningenrechter te Den Haag is deze zaak aan te merken als een eenvoudig kort geding en veroordeelt MEN’S BODY SHOP conform het advies indicatietarieven in IE-zaken tot het betalen van een bedrag aan proceskosten van EUR 6.000,– en niet tot het betalen van het gevorderde bedrag, te weten EUR 22.220,82.

Bron: Rb Den Haag 4 december 2008, 323124/KG ZA 08-1416, www.boek9.nl

 

About Jaap Versteeg

Jaap Versteeg advocaat

Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren en daarop zorgvuldig actie ondernemen. Hij maakt daarbij gebruik van zijn grote kennis van en ervaring met alle facetten van het contractenrecht, ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht, arbeidsrecht en zaken over onrechtmatige perspublicaties.

Hij brengt langdurige en publicitair gevoelige conflicten voortvarend tot een goed einde.

Jaap heeft een advies- en procespraktijk ten dienste van ondernemingen en culturele instellingen maar ook talent: een groot aantal presentatoren, musici, schrijvers en andere creatieve persoonlijkheden. Jaap vervult verschillende bestuursfuncties in de culturele sector. Verder doceert hij recht aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam (Theaterschool).

Meer over Jaap Versteeg