3 min Leestijd

Een merk- of modelrecht voor je gerecht? Registreren die hap!

De sociale media staan er vol mee: de croissant gevuld met Zwitserse room met daarop een laag van roze glazuur of chocolade, oftewel de crompouce. En dus zijn banketbakkers massaal aan het bakken geslagen om mee te kunnen liften op de hype. Maar in hun enthousiasme zijn ze wel vergeten het merken- en modellendepot te checken en dat kan ze nu duur komen te staan.

De crompouce is geregistreerd als merk en als model bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) door de Utrechtse bakker Bammetje Bakery en daarmee heeft Bammetje Bakery simpel gezegd het recht om te bepalen wie, hoe en wanneer de crompouce als naam mag gebruiken en wie de crompouce mag namaken. Niemand mag dit dus zonder toestemming van Bammetje Bakery doen. Dit is vastgelegd in het merken- en modellenrecht.

 

             

 

Desalniettemin is zowel de naam crompouce als hoe de crompouce eruitziet één op één door heel veel banketbakkerijen overgenomen. Dus bij Bammetje Bakery zal onderhand wel de room (uh.. ik bedoel stoom!) uit de oren komen met al die inbreukmakende crompoucen. En dat klopt ook, want volgens Bammetje Bakery ‘wordt zeer zeker opgetreden tegen inbreuk van dit recht’.

Het merken- en modellenrecht maken onderdeel uit van het zogeheten intellectuele eigendomsrecht. Bij merken gaat het om de herkomstfunctie zodat consumenten in staat kunnen zijn om van een product te zien wie het gemaakt heeft. Denk aan die ene persoon (wie kent hem niet?) die altijd roept: “Pepsi is geen Cola!”. Met een merk wordt dus de herkomst van waren of diensten onderscheiden. Bij modellen gaat het om de bescherming van het uiterlijk van een product, zoals auto’s. Hier is het de bedoeling dat je jouw product niet dezelfde vormgeving geeft als een ander product, maar ook dat je als ontwerper steeds wordt uitgedaagd om een nieuw model op de markt te brengen.

Registreren is de slagroom op de taart van je bedrijf

Zowel het merken- als het modellenrecht heeft de harde eis dat je het merk of model moet registreren. Doe je dat niet, dan kan je er in beginsel geen rechten aan ontlenen. En dat zien we vaak misgaan bij beginnende ondernemers. Heb je dus een leuk logo of model bedacht? Deponeer het met een merken- of modellendepot.

Dat brengt ons meteen bij het volgende juridische probleem dat we vaak voorbij zien komen. Veel startende ondernemingen laten het namelijk na om even het merken- of modellenregister te checken voor ze hun nieuwe logo of product lanceren. Je riskeert daarmee namelijk een sommatiebrief van de eigenaar van het oorspronkelijke merk of model voor inbreuk. Vaak gekoppeld aan een fikse schadevergoeding. Dan kan je dus opnieuw beginnen met lege zakken.

Het recept tot succes

Het registreren van merken of modellen luistert nauw. Het is verstandig daar de hulp van een advocaat met kennis van merknamen en modellen bij in te schakelen. Wij bepalen met jou de beschermingsomvang en reikwijdte van je merk en/of model. Daarnaast doen wij voor jou onderzoek of het merk en/of model wel geregistreerd kan worden, en of er dus geen inbreuk wordt gemaakt met de registratie op de rechten van anderen.

Heb je geconstateerd dat anderen jouw merk of model zonder jouw toestemming gebruiken? Ook dan kunnen wij jou helpen met het veiligstellen van je rechten. Denk aan het sturen van een sommatiebrief, het opstellen van een licentieovereenkomst voor het gebruik en, indien nodig, procederen. R…schroom (deed ik het bijna weer!) dus niet om contact op te nemen.

En hoe zal het de crompouce vergaan? Dat hangt volledig af van hoeveel banketbakkerijen bereid zijn een licentie te nemen (lees: willen betalen) voor het gebruik van de naam en het ontwerp. We weten dat in ieder geval Bakker van Maanen, die de crompouce onder het brede publiek heeft gebracht, wel een licentie heeft verkregen, en dus voorlopig nog de crompouce mag verkopen.

Afbeelding 1: Instagram Bakker van Maanen

Afbeelding 2 en 3: Modelregistratie van Ulrika Menig h.o.d.n. Bammetje Bakery

 

About Alexandra Iedema

Alexandra is gedreven en volhardend. Haar energieke en doelgerichte aanpak, waarin zij tot de essentie doordringt, zet zij graag in om complexe juridische kwesties vanuit nieuwe en creatieve invalshoeken te benaderen.   Alexandra adviseert, contracteert en procedeert op het gebied van intellectueel eigendom, mediarecht, privacy, (internationale) contracten en arbeidsrecht. Hiernaast is Alexandra bestuurslid van de stichting S.O.S. en lid van de kascommissie van de Vereniging Kunst Cultuur en Recht.

Meer over Alexandra Iedema